Aivoruoka helpottaa oppimista

aivoruoka

Rehellisesti sanottuna ruokavalion parantaminen tuottaa suhteellisesti vähemmän hyötyä kuin riittävästä unesta ja liikunnasta huolehtiminen. Ei kannata odottaa, että aivot muuttuvat tietoa imeväksi pesusieneksi heti, kunhan vain syö kourallisen mustikoita tai pähkinöitä!

lue lisää: Kuinka tärkeää nukkuminen on oppimisessa? (+6 vinkkiä unen laadun parantamiseen)

Toisaalta ei ruokavalio kuitenkaan yhdentekevä ole. Terveellinen ja aivoystävällinen (:D) ruoka osaltaan mahdollistaa tehokkaan opiskelun. Lähdetään siis liikkeelle!

Aivoruoka

Kaikki perusterveellinen ruoka on hyväksi keholle. Aivoruoka voisi tarkoittaa niitä ruokia, jotka sisältävät aivoille erityisen tärkeitä ravintoaineita. Niitä on mm. seuraavat:

  • antioksidantit, kuten flavonoidit ja E-vitamiini

Mm. suklaa sisältää flavonoideja. Tutkimuksissa on huomattu, että tumman suklaan syöminen lisää aivojen neuroplastisuutta eli kykyä muuttua ja kehittyä. Lisäksi se paransi oppimista ja muistia.

Antioksidantteja löytyy myös marjoista. Niiden on todettu myös lisäävän neuroplastisuutta sekä lisäävän kommunikaatiota neuronien välillä.

Vitamiini E puolustaa aivosoluja vapailta radikaaleilta, jotka on todettu lisäävän Alzheimerin taudin todennäköisyyttä vanhemmalla iällä.

  • B-vitamiinit

B6- ja B12-vitamiinit tutkimuksien mukaan hidastavat kognitiivisten taitojen rappeutumista. Niiden nauttiminen on siis hyvä idea nuoremmallakin iällä.

  • terveelliset rasvat

Tyydyttymättömien rasvojen on todettu vähentävän verenpainetta. Myös korkea verenpaine on yhdistetty kognitiivisten kykyjen heikkenemiseen. Näin ollen alentamalla verenpainetta voi olla hyväksi oppimiselle.

  • omega-3-rasvahapot

2017 julkaistussa tutkimuksessa korkea omega-3-rasvahappotaso lisäsi aivojen verenkiertoa. Tutkijat huomasivat myös yhteyden omega-3-rasvahapoilla ja paremmalla ajattelukyvyllä.

Terveelliset ruoka-aineet

Mitä se aivoruoka sitten on, josta näitä ravintoaineita saa?

  • Rasvaisessa kalassa (esim. lohi ja tonnikala) on runsaasti omega-3-rasvahappoja
  • Tummassa suklaassa on flavonoideja
  • Myös marjoissa on flavonoideja: eniten niitä löytyy mustikasta, mansikasta ja karhunvatukasta
  • Siemenistä ja pähkinöistä löytyy E-vitamiinia: eniten on auringokukansiemenissä sekä manteleissa ja hasselpähkinöissä
  • E-vitamiinia on runsaasti myös täysjyvää sisältävässä leivässä, riisissä, jauhoissa jne.
  • Avokado on erinomainen tyydyttymättömien rasvojen lähde
  • Maapähkinöissä on tyydyttymättömien rasvojen lisäksi E-vitamiinia sekä muita flavonoideja
  • Kananmunissa on reilusti B-vitamiinia
  • Mm. lehti- ja parsakaaleissa on runsaasti flavonoideja
  • Myös soijassa on antioksidantteja

Entä kahvi?

Entä kaikkien yön yli paniikissa ennen koetta kertaavien pelastus, kahvi?

Kahvi ja erityisesti siinä vaikuttava aine, kofeiini, todellakin on hyödyksi opiskelussa. Mutta tietyillä varauksilla.

Tutkimuksien mukaan kofeiinin nauttiminen parantaa muistia. Toisaalta ihmiset reagoivat kofeiiniin eri tavalla, eikä se sovi kaikille. Myös kofeiinin määrä vaikuttaa: Liian vähäinen ei tuota tuloksia, mutta liiallinen aiheuttaa pahoinvointia ja väsymystä.

Kahvin hyötyjen osalta tärkeää on myös se, milloin se nautitaan: ymmärrettävästi illalla juotu kahvi vaikeuttaa ja pidentää nukahtamisaikaa, mikä sitten lyhentää yöunia. Uni taas on hyvin tärkeää oppimiselle. Hyvänä nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, ettei kahvia kannata juoda, jos nukkumaanmenoon on alle 6 tuntia.

Kofeiinia löytyy kahvin lisäksi toki myös esimerkiksi teestä ja energiajuomista.

Lopuksi haluan vielä korostaa, että ruokavaliossa kokonaisuus ratkaisee: “Aivoruoan” syömistä tärkeämpää on panostaa siihen, että syö viisi säännöllistä ateriaa päivässä lautasmallia noudattaen. Tutkimuksissa on todettu, että ylipäätään terveellisemmin syövät opiskelijat menestyvät koulussa paremmin kuin roskaruokaa syövät.

3 tärkeintä opiskelutekniikkaa

Opi enemmän ja nopeammin

Liittymällä Opiskelukoulun sähköpostilistalle saat 3 Tärkeintä opiskelutekniikkaa- ekirjan ilmaiseksi!

Aivoruoka helpottaa oppimista
Jaa tämä sivu:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Siirry sivun alkuun