Yksi tieteellisesti tehokkaiksi todetuista opiskelutekniikoista on kaksoiskoodaus eli yksinkertaisesti opittavien asioiden piirtäminen. Ei kuitenkaan riitä, että piirtää miten tahansa.
Kaksoiskoodaus piirtämällä
Mitä kaksoiskoodaus oikein tarkoittaa?
Kaksoiskoodauksessa yhdistetään sanallinen materiaali (eli teksti) visuaalisen materiaalin kanssa. Materiaali voidaan esittää visuaalisesti monilla eri tavoilla, esim. nopeilla piirrustuksilla, aikajanoilla, infografiikalla tai diagrammeilla.
Miksi kaksoiskoodaus toimii?
Kaksoiskoodaus toimii opiskelutekniikkana muutamasta eri syystä:
1. Kuvat ja piirrustukset tekevät opittavista asioista konkreettisempia
Tutkimukset osoittavat, että ihmiset oppivat konkreettista informaatiota helpommin kuin abstraktia. Tämän seikkaan perustuu myös se, miksi esimerkit auttavat oppimista.
Esittelemällä materiaalin visuaalisesti opiskelijan täytyy tehdä abstraktista asiasta konkreettisempi. Tämä auttaa muistamaan asian.
2. Kuvat antavat vaihtoehtoisen kanavan asian muistamiseen
Tarjoamalla opittavasta asiasta sekä tekstin että kuvan, opiskelija antaa itselleen kaksi eri kanavaa asian muistamiseen. Mitä enemmän kanavia on, sitä todennäköisemmin muistaa kyseisen asian.
3. Piirtäminen tehostaa muistia
Kuvia ja piirrustuksia kannustan tekemään itse, eikä esim. etsimään Googlesta. Syy on siinä, että tutkimuksien mukaan piirtäminen on tehokas keino muistin tehostamiseen.
Miten kaksoiskoodauksen voi sisällyttää omaan opiskeluunsa?
Okei, eli olet vakuuttunut kaksoiskoodauksen hyödyistä ja haluaisit käyttää sitä opiskelussa.
Mutta mitä se käytännössä tarkoittaa?
Ensin täytyy päättää, millaisia kuvia piirtää. Käydessäsi läpi opiskelumateriaaleja tutki, minkälaisia kuvia ja diagrammeja on siellä käytetty. Onko kuvat ymmärrettäviä ja tukevatko ne oppimista?
Sitten yritä piirtää tärkeimmät tai vaikeimmat aiheet itse. Materiaali määrittää, minkälaisen piirroksen tulisi olla. Esimerkiksi historiassa aikajanat toimivat monesti hyvin, kun taas biologiassa rakenteiden piirtäminen ja nimeäminen ovat hyödyllisiä. Sinun ei tarvitse yrittää kopioida opiskelumateriaalien kuvia itsellesi, vaan yritä työstää informaatiota itse ja luoda piirroksesta omannäköisesi.
Piirtäminen ei kuitenkaan yksin riitä! Yhdistä siihen vielä aikavälikertauksen ja aktiivisen oppimisen tekniikat:
Harjoittele myöhemmin asioiden muistamista sekä kirjoittamalla niistä, että luonnostelemalla piirroksiasi ulkomuistista. Muista, että muistamaan oppii vain harjoittelemalla muistia.
Lue lisää:
Ole tarkkana
Kaksoiskoodaus on opiskelutekniikkana varsin yksinkertainen, mutta siinäkin on omat kompastuskivensä:
Tutkimuksien mukaan ylimääräiset kuvat oppimateriaaleissa heikentävät oppimista. Syy löytyy siitä, että katsomalla turhia kuvia lukija kiinnittää huomionsa pois opittavasta materiaalista. Piirrokset eivät siis saisi olla puhdasta ajatusvirtaa, vaan niiden tulisi liittyä kiinteästi opittavaan asiaan ja selittää sitä.
Toisaalta piirrustuksien esteettiseen kauneuteen ei tekniikan puolesta kannata panostaa. Sillä ei nimittäin ole vaikutusta asian muistiinjäämiseen. Vaarana on se, että opiskelusessio muuttuukin piirtämistuokioksi, kun kaikista kuvista halutaan tehdä mahdollisimman kauniita. Ei piirtämisessä sinänsä mitään vikaa ole, mutta ylihuolelliseen piirtämiseen kulutettu aika on pois tehokkaammasta opiskelusta.
Yksi hyvä tapa varmistaa, että piirtäminen tukee sille asetettuja tavoitteita on käyttää tekniikkaa minuuttiluonnos: Siinä yksinkertaisen luonnoksen piirtämiseen annetaan korkeintaan minuutti aikaa. Lisää minuuttiluonnosten tekemisestä voit lukea täältä.