Mitä koeahdistus on ja miten siitä pääsee eroon?

koeahdistus

Kokeista stressaaminen on opiskelijoille varsin normaalia. Monet opiskelijat stressaavat jonkin verran ennen tärkeitä kokeita. Pieni stressi voi jopa parantaa koesuoritusta.  Jos stressi on kuitenkin hyvin voimakasta, voidaan puhua koeahdistuksesta. Koeahdistus itse asiassa haittaa koesuoritusta.

Lue myös: Stressi ja stressinhallinta: Opiskelijan opas

Tässä artikkelissa selvitetään mitä koeahdistus on, mistä se syntyy ja mitä sille voi tehdä.

Mitä koeahdistus on?

Koeahdistuksessa kokeesta lievästi stressaaminen muuttuu lamaannuttavaksi huoleksi, peloksi ja epätoivoksi. Koeahdistuksesta voi kärsiä minkä ikäisenä tahansa.

Koeahdistus ei myöskään ole kovinkaan harvinaista: Noin 16-20% opiskelijoilla on vakava koeahdistus, lisäksi 18% on lievä koeahdistus.

Koeahdistuksen oireet voivat olla sekä fyysisiä, emotionaalisia että käyttäytymisen liittyviä:

  • fyysiset oireet: hikoilu, tärinä, noussut syke, kuiva suu, “perhosia mahassa”
  • koetilanteessa tuntuu, että unohtaa kaiken, vaikka olisi opiskellut huolellisesti
  • unohtamisesta murehtiminen jo kokeeseen opiskellessa
  • kokeeseen opiskelun välttäminen viimeiseen hetkeen asti
  • vaikeus keskittyä kokeessa
  • masennus, matala itsetunto, vihan ja toivottomuuden tunteet

Mikä aiheuttaa koeahdistuksen?

Koeahdistuksen syyt voidaan jakaa tilanteesta riippuviin ja mentaalisiin syihin.

Tilanteesta riippuvat syyt:

  • kokeen rajoitetun ajan aiheuttama paine
  • riittämätön valmistautuminen kokeeseen
  • aiemmat huonot koetulokset

Mentaaliset syyt:

Koeahdistus saattaa luoda haitallisen noidankehän: kerran koeahdistusta koettuaan opiskelija pelkää sen tapahtumista uudelleen niin paljon, että seuraavalla kerralla se on vielä pahempi. Itseään ruokkivassa kehässä opiskelijasta saattaa tuntua, ettei hän pysty muuttamaan tilannetta paremmaksi.

Miten koeahdistuksesta pääsee eroon?

Onneksi koeahdistuksen estämiseen ja lieventämiseen on monia keinoja:

  • Kirjoita pelot paperille: Jo pelkojen kirjoittaminen ylös auttaa ahdistukseen ja parantaa koetulosta
  • Varmista, että olet valmistautunut hyvin: Opiskele tehokkailla opiskelutekniikoilla niin paljon, että osaat koealueen hyvin. Huolellinen valmistautuminen parantaa itseluottamusta, mikä vähentää koeahdistusta.

Lue lisää: Aktiivinen oppiminen on paras opiskelustrategia

  • Tutki vanhoja kokeita: Selvittämällä, mikä meni viimeksi vikaan voit välttää saman virheen tekemisen uudestaan. Olitko valmistautunut tarpeeksi ajoissa ja oikeilla metodeilla? Mitä voisi seuraavalla kerralla tehdä toisin?
  • Pidä itsellesi harjoituskoe aikarajoilla: Nän totut kiireeseen ja saat tuntumaa siihen, minkälainen koetilanne on
  • Karkota negatiiviset ajatukset mielestä: Jos ajattelet “en opiskellut tarpeeksi” tai “en pysty tähän”, työnnä nuo ajatukset pois ja korvaa ne positiivisimmilla ajatuksilla, kuten “pystyn tähän” ja “osaan koealueen”. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta omaa suhtautumistapaansa pystyy muuttamaan
  • Nuku tarpeeksi: 7-9 tunnin yöunet vähentävät stressiä ja ahdistusta koepäivänä

Lue lisää: Kuinka tärkeää nukkuminen on oppimisessa? (+6 vinkkiä unen laadun parantamiseen)

  • Kokeile hengitysharjoitusta: Koetilanteessa voit rauhoittaa hermojasi syventämällä hengitystäsi. Hengitä sisään nenän kautta keuhkot täyteen, odota hetki, ja hengitä nenän kautta ulos ja odota hetki keuhkot tyhjinä. Lisää hengitysharjoituksia voit lukea täältä.
  • Vältä perfektionismia: Hyväksy, että me kaikki teemme virheitä ja että se on ihan ok. Ajattele kokeen olevan yksi oppimismahdollisuus muiden joukossa. Meni koe miten tahansa, sen jälkeen olemme taas vähän viisaampia.
  • Koeahdistukseen on saatavilla myös ammattiapua: koulun terveydenhoitaja ja koulukuraattori osaavat auttaa eteenpäin
3 tärkeintä opiskelutekniikkaa

Opi enemmän ja nopeammin

Liittymällä Opiskelukoulun sähköpostilistalle saat 3 Tärkeintä opiskelutekniikkaa- ekirjan ilmaiseksi!

Mitä koeahdistus on ja miten siitä pääsee eroon?
Jaa tämä sivu:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Siirry sivun alkuun