Mitä tehdä, jos kokeeseen kertaaminen jää viime tippaan?

kokeeseen kertaaminen

Jep jep.

Kaikkihan me tiedämme, kuinka tärkeää on kokeeseen kertaaminen on tehokkainta aikavälikertauksen avulla. Eli kuinka kertaaminen pitäisi jakaa tasaisesti monelle eri päivälle.

Mutta toisaalta tiedämme myös, että life happens. Syystä tai toisesta joskus saattaa kertaaminen jäädä vähiin ja sitten koetta edeltävänä iltana alkaa paniikissa oppikirjan läpipläärääminen (tai sitten koetta aikaistetaan viikolla…).

Ihan ensimmäiseksi sinun tarvitsee pysähtyä ja hengittää syvään sisään ja ulos 10 kertaa.

Sitten kun olet rauhoittunut, voit alkaa miettimään, kuinka lähdet kertaamaan. Seuraavaksi esittelen kuusi vinkkiä siihen, kuinka lyhyestä koekertauksesta saa kaiken mahdollisen irti.

Vastuuvapauslauseke: Kokeeseen kertaamisen jättäminen viimeiseen iltaan ei ole hyvä idea. Näiden vinkkien tarkoitus on auttaa sinua, kun vahinko on jo tapahtunut, mutta toki pidempi kertausaika on parempi vaihtoehto.

1. Suunnittele kertaus kunnolla

Kun aikaa on vain vähän, saattaa olla suuri houkutus hyökätä heti materiaalin kimppuun. Tätä houkutusta pitää kuitenkin yrittää välttää.

Tosiasiassa mitä vähemmän sinulla on kertaamisaikaa, sitä tarkemmin ajankäyttö pitää suunnitella. Kun ei ole aikaa lukea koko kirjaa, niin käytettävissä olevan ajan hyödyntäminen mahdollisimman optimaalisesti on tärkeää.

Aloita kertaaminen ottamalla kaikki opiskelumateriaalit esiin, ja käy läpi koealue. Mieti, mitä asioita jo osaat ja mikä vaatii vielä kertaamista. Koska aikaa on vain vähän, luultavasti et ehdi oppia kaikkea täysin ja se on ihan ok. Keskity opiskelemaan niitä asioita, joiden avulla voit saada lisäpisteitä kokeessa.

Tee siis itsellesi suunnitelma jäljellä olevalle ajalle. Mitä aiot kerrata ja miten teet sen? Kuinka kauan aiot kerrata tiettyä asiaa, ennen kuin siirryt seuraavaan? 

Suunnittelemalla ajankäytön etukäteen vältyt siltä, että huomaamattasi käytit koko illan jonkin suhteellisen turhan asian ulkoa pänttäämiseen, etkä ehtinyt muuta.

2. Käytä muistiinpanoja, älä oppikirjaa

Ennen aktiivista opiskelua (kts. lisää kohta 5) saatat haluta käydä koealueen nopeasti läpi. Käytä tähän mahdollisuuksien mukaan muistiinpanoja oppikirjan sijaan. Vaikka oppikirjassa on enemmän tietoa, sen opiskelu ei tässä vaiheessa kannata.

Muistiinpanoista löydät kaikki kurssin tärkeimmät asiat nopeasti ja helposti ymmärrettävässä muodossa.

Lue lisää: Muistiinpanot jokaiseen tilanteeseen: eri menetelmien hyödyt ja haitat

Käytä oppikirjaa vain silloin, jos haluat jonkin tarkennuksen muistiinpanoihin tai et ymmärrä jotain tiettyä asiaa. Käytä oppikirjaa siis enemmän hakuteoksena kuin oppikirjana.

Lue lisää: 6 vinkkiä tehokkaampaan lukemiseen ja nopeampaan oppimiseen

3. Keskity isojen asioiden ymmärtämiseen

Kuten sanottua, et ehdi oppia koko koealuetta ulkoa. Ja siksi opiskeltavan asian priorisoiminen on erittäin tärkeää.

Nyrkkisääntönä voidaan todeta, että yksityiskohtien ulkoa muistamisen sijaan kannattaa keskittyä isojen asioiden ymmärtämiseen, kurssin punaiseen lankaan.

Asioita voi yrittää asettaa tärkeysjärjestykseen myös sen mukaan, kuinka kauan niiden opettelussa luultavasti kestäisi. Esimerkiksi lukion biologian 1. kurssilla kannattaa mieluummin kerrata evoluution toiminta (prosessin ymmärtämiseen ei kestä kauaa) kuin eläinten pääjaksot ja niiden ominaisuudet (pääjaksojen nimien ja ominaisuuksien ulkoa opettelemiseen kuluu kauan).

Lue lisää: Lopeta pänttäys – muistitekniikat, joiden avulla muistat mitä tahansa

4. Hallitse aikaasi

Mitä kauemman kertaussessiosi kestää, sitä tärkeämpää on opiskelun tauottaminen. Tutkimuksissa on osoitettu, että keskittymiskyky ja näin ollen kyky oppia heikkenee selvästi, jos opiskellaan yhteen menoon pidempiä aikoja. Toisaalta lyhyiden taukojen pitäminen nostaa keskittymiskyvyn takaisin korkealle.

Lue lisää:

Tarkka aika siitä, milloin suorituskyky alkaa heikkenemään, riippuu henkilön henkilökohtaisista taipumuksista sekä siitä, kuinka keskittynyt pitää olla. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että lyhyt tauko on paikallaan ainakin kerran tunnissa.

Yksi tunnetuimmista ajanhallintatekniikoista on nimeltään pomodoro.

Pomodoro etenee seuraavasti:

  1. Ajasta opiskelusessiolle 25 minuuttia. Käytä fyysistä ajastinta, kännykän sovellusta tai tätä verkkosivua mittaaksesi aikaa.
  2. Opiskele intenssiivisesti tämän opiskelusession ajan. Älä anna puhelimen tai muiden häiriötekijöiden keskeyttää flow’tasi.
  3. Ajastimen soidessa anna itsellesi lyhyt tauko, vaikka 5 minuuttia. Tauon aikana tee jotakin kivaa, katso vaikka kaikki uusimmat snäpit ja viestit äläkä mieti opiskelua.
  4. Tauon jälkeen aloita alusta.
  5. Toista koko kierros niin monta kertaa kuin on tarpeen.

5. Opiskele aktiivisesti

Miten se itse kertaaminen sitten kannattaisi tehdä? Pitääkö vain lukea muistiinpanoja uudelleen ja uudelleen ja ehkä alleviivata jotain?

Tutkimuksissa on todettu, että kaikkein tehokkain opiskelutekniikka on aktiivinen oppiminen.

Siinä ajatuksena on aktiivisesti haasta itseään muistamaan asioita. Hyviä esimerkkejä aktiivisesta oppimisesta on tehtävien ja vanhojen kokeiden tekeminen sekä muistikortit (tosin jos et jo aiemmin tehnyt muistikortteja valmiiksi, ei niiden tekemiseen välttämättä kannata haaskata nyt aikaa).

Lue lisää:

Tärkeää aktiivisessa oppimisessa on palaute omista tiedoista. Eli tarkista tekemäsi tehtävät ja merkkaa näkyvästi ne asiat, joita et vielä osaa. Harjoittele näitä asioita sitten vielä erikseen.

Mutta mitä jos tehtäviä vastauksineen ei ole saatavilla?

Silloin kannattaa opiskella muistiinpanojen avulla. Kas näin:

  1. Kertaa muistiinpanoista joku aihe ja peitä se
  2. Yritä muistaa ulkoa, mitä muistiinpanoissa sanottiin. Voit yrittää kopioida lauseita sanasta sanaan, tehdä ajatuskarttaa, tai opettaa asia pöytälampullesi.
  3. Lopuksi tarkista muistiinpanoista, mitä et vielä osannut ja mitä unohdit kokonaan. Kirjoita nämä asiat johonkin ylös. Kertauksen lopussa voit vielä yrittää opetella näitä asioita ulkoa.

6. Muista nukkua

Kun aika ei tunnu riittävän, saattaa olla suuri houkutus nipistää unesta muutama tunti opiskelua varten. 

Vaikka tällaiset all-nighterit ovat jännittäviä ja ne saattaa kuulostaa hyvältä idealta, ne eivät kannata. Tutkimusten tulokset ovat selviä: Mitä väsyneempi olet, sitä huonommin opit enää uusia asioita. Toisaalta seuraavan päivän kokeessa väsyneenä myös muistat huonommin kertaamiasi asioita.

Lue lisää: Kuinka tärkeää nukkuminen on oppimisessa? (+6 vinkkiä unen laadun parantamiseen)

Suositten, että todella menisit kertausiltana nukkumaan samaan aikaan kuin yleensäkin, vaikka kertaus jäisi sitten kesken. Unella on kuitenkin hyvin keskeinen merkitys oppimisessa, eikä siitä saisi tinkiä.

Väsymyksen ehkäisyyn kahvin tai energiajuoman juominen saattaa tuntua hyvältä vaihtoehdolta. Niissä ongelma on kuitenkin se, että ne pitää sinut valveilla vielä silloinkin, kun haluaisit jo nukahtaa. Näin ollen en suosittele niidenkään käyttämistä kertausiltana.

Jos kuitenkin olet todella sitä mieltä, ettei illalla aika riitä kertaamiseen, kannattaa valvomisen sijaan herätä tuntia normaalia aikaisemmin. Aamulla opiskellut asiat jää paremmin mieleen kuin yöllä opiskellut. Lisäksi aamulla voitkin jo käyttää kofeiinia itsesi herättämiseen, jos tarve on.

Kuten sanottua, nämä eivät ole neuvoja optimaalista koekertausta varten. Ideaalissa tilanteessa kertaus aloitettaisiin jo hyvissä ajoin, eikä paniikkia ehtisi syntyä. Mutta toivon, että tähän tilanteeseen ajautuneet saavat kuitenkin näistä vinkeistä apua siihen, kuinka kertauksesta selviää kunnialla, vaikka aikaa ei olisi tuhlattavaksi.

3 tärkeintä opiskelutekniikkaa

Opi enemmän ja nopeammin

Liittymällä Opiskelukoulun sähköpostilistalle saat 3 Tärkeintä opiskelutekniikkaa- ekirjan ilmaiseksi!

Mitä tehdä, jos kokeeseen kertaaminen jää viime tippaan?
Jaa tämä sivu:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Siirry sivun alkuun