Parhaat keinot, joilla tavoitteiden saavuttaminen helpottuu

tavoitteiden saavuttaminen

Olen jo aiemmin kertonut, kuinka tavoitteita kannattaa asettaa SMART-tekniikan avulla. Tällä kertaa pohdin erilaisia keinoja, joiden avulla näiden tavoitteiden saavuttaminen helpottuu.

Lue myös: Kuinka luoda tapa, joka kestää: 9 tieteen tukemaa vinkkiä

1. Keskity ympäristöön

Kaikkein helpoin tapa säädellä omaa käyttäytymistäsi ja näin mahdollistaa tavoitteiden saavuttaminen on säädellä ympäristöäsi. Annan tästä muutaman esimerkin:

Jos haluat, että et aamuisin paina torkku-nappulaa montaa kertaa, niin voit yksinkertaisesti viedä herätyskellosi toiselle puolelle huonetta. Jotta saat aamulla herätyskellon sammumaan, niin joudut nousemaan sängystä ylös. Jo tämä yleensä riittää siihen, että torkuttaminen ei tunnu enää yhtä houkuttelevalta vaihtoehdolta. 

Jos haluat syödä aiempaa terveellisemmin, niin piilota kaikki herkut pois näkyvistä (tai jätä ne kokonaan ostamatta) ja laita niiden sijaan tarjolle hedelmiä. Jo pelkästään tämä lisää tutkimusten mukaan syötyjen hedelmien määrää.

Jos koet haastavaksi keskittyä tietokoneella opiskeluun ja huomaamattasi päädyt aina selailemaan nettisivuja, niin verkkosivuja estävä sovellus, kuten FocusMe tai Freedom, voivat auttaa. 

Tällaiset yksinkertaiset ympäristön muokkaukset mahdollistavat rutiinien muuttamisen ja tavoitteiden saavuttamisen helposti ilman, että vaaditaan jatkuvaa motivaatiota ja kivenkovaa tahdonvoimaa ja itsekuria.

Lue myös: Tahdonvoiman tiede

2. Älä stressaa liikaa

Stressin on osoitettu huonontavan ihmisen itsekontrollia ja keskittymiskykyä. Näin ollen, jos haluaa vaikka lukea kokeeseen intenssiivisesti, liiallinen stressi voi vaikeuttaa tai jopa estää opiskelun. Pitkäjänteisten tavoitteiden työstäminen vaatii aikaa ja energiaa, joita ei stressaavina aikoina välttämättä löydy. 

Täydellinen stressittömyys ei tietenkään ole tavoite, sillä stressi on myös eteenpäin motivoiva voima: Oleellista on stressitasojen kontrollointi.

Lue lisää: Stressi ja stressinhallinta: Opiskelijan opas

3. Tee itsestäsi tilivelvollinen

Seuraa uusien rutiiniesi noudattamista ja kerro uusista tavoistasi läheisillesi. Hawthornen ilmiön mukaan pysyt todennäköisemmin rutiinissasi, jos olet kertonut muille uusista tavoitteistasi. Tämä luo sosiaalista painetta, mikä auttaa motivaation ylläpitämisessä.

Toinen tapa tehdä itsestäsi tilivelvollinen on tarkkailla itse itseään. Tutkimuksissa on todettu, että epätoivottua käyttäytymistä voi vähentää pitämällä siitä itse kirjaa: 

Esimerkiksi jos tavoitteena on vähentää karkin syöntiä, niin aina kun huomaa syövänsä karkkia arkipäivänä, niin kirjoittaa siitä “päiväkirjaan”. Kirjoituksessa voi esimerkiksi miettiä, miksi juuri tänään teki mieli karkkia ja miten sitä voi jatkossa välttää.

Tällainen oman toiminnan seuraaminen on tosin todettu olevan tehokasta vain silloin, jos tapa on suhteellisen tiedostamatonta ja epätoivottua.

4. Mieti, mitä muuta voisit tehdä

Yhteen loppupisteeseen pääsee montaa reittiä. 

Jos tavoitteena on esimerkiksi kouluarvosanojen parantaminen, niin sitä kohti voi päästä mm. olemalla aktiivisempi tunneilla, tekemällä läksyt huolellisemmin ja valmistautumalla kokeisiin paremmin. 

Toisaalta jos tavoitteena on harrastaa aiempaa enemmän liikuntaa, niin sitä voi tavoitella esim. lisäämällä arkiliikunnan määrää, käymällä aiempaa useammin kuntosalilla tai joogaamalla joka aamu 10 minuuttia. 

Tapoja on siis monia. Tutkimuksissa on todettu, että samaan tavoitteeseen tähtäävät rutiinit tukevat toinen toistaan, ja tavoitteen saavuttaminen on todennäköisempää. Kannattaa siis miettiä, miten voisit ottaa tavoitteesi huomioon laajasti monella eri tavalla yhden muutoksen sijaan. 

Vaarana tosin on, että muutat rutiinejasi kerralla liikaa, etkä pysty pitäytymään niissä alkuinnostuksen jälkeen. Siksi muutoksia kannattaakin tehdä vähän kerrallaan, esimerkiksi korkeintaan yksi pieni muutos viikossa. Viikkojen ja kuukausien kuluessa uusia rutiineja kertyy huomaamattakin iso määrä.

3 tärkeintä opiskelutekniikkaa

Liittymällä Opiskelukoulun sähköpostilistalle saat ilmaiseksi e-kirjan ”3 tärkeintä opiskelutekniikkaa, joita ei koulussa kerrota”!

Tietosuojaseloste

Opi enemmän ja nopeammin

Parhaat keinot, joilla tavoitteiden saavuttaminen helpottuu
Jaa tämä sivu:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Siirry sivun alkuun