6 vinkkiä tehokkaampaan lukemiseen ja nopeampaan oppimiseen

lukeminen

Yleensä ottaen ihmiset opiskelevat paljon oppikirjoista; kysyttäessä opiskelijoilta tärkeintä opiskelutekniikkaa, on oppikirjojen lukeminen selkeästi suosituin tapa:

data saatu Karpicke, Butler, & Roediger (2009), kuvaaja lähde

Kuitenkin pelkkä tavallinen lukeminen on huono ja tehoton tapa oppia. Siinä on kaksi ongelmaa:

  1. peruslukemisessa ei eroteta tärkeitä asioita turhista
  2. tärkeitä asioita ei aktiivisesti yritetä oppia ulkoa

Ensimmäiset 3 vinkkiä käyvät läpi, kuinka oppikirjaa kannattaa lukea: eli kuinka löytää tärkeät asiat tekstistä ja jättää loput pois. Viimeiset 3 vinkkiä selvittävät, kuinka oppia nämä tärkeät asiat nopeammin ja tehokkaammin.

Kuinka oppikirjaa kannattaa lukea

Mietitään hetken oppikirjantekijöitä.

Hehän kirjoittavat kirjan niin, että oppikirja kattaa kaiken tiedon, mitä kurssilla mahdollisesti saattaa tarvita. Sehän on selvää.

Toisaalta he haluavat tyydyttää myös motivoituneimpien opiskelijoiden tiedonjanon: he haluavat taustoittaa asiat huolellisesti sekä tehdä lukemisesta mahdollisimman mielenkiintoista lisäämällä mukaan yllättäviä ja hauskoja faktoja.

Mitä tästä sitten seuraa?

Aikalailla kaikissa oppikirjoissa on siten jonkin verran “turhaa” ainesta: Oleellista tietoa tukevaa, “kiva tietää”-asiaa, jota ei kokeessa kysytä, eikä sitä kannata ulkoa opetella. Haastavaa on oppia erottamaan tällainen täyttöaines siitä aidosti tärkeästä.

Kolme seuraavaa vinkkiä pureutuvat juuri tähän haasteeseen:

1. Mieti kuin opettaja

Ensimmäinen vinkki on yksinkertaisuudessaan yllättävän toimiva.

Kun luet oppikirjaa, ajattele olevasi opettaja. Kuvittele, että haluaisit tehdä kurssikokeen opiskelijoille. Mitä asioita ottaisit mukaan, ja mitä jättäisit pois?

Tämä ajatusharjoitus saa sinut luonnollisesti keskittymään kurssin tärkeimpiin asioihin ja jättämään “mukava tietää”-aineksen pois.

2. Lue kappale takaperin

Toinen tapa selvittää, mikä on tärkeää, on kysyä neuvoa oppikirjan tekijöiltä.

Tämä onnistuu aloittamalla kappaleen lukemisen lopusta: Lue tehtävät, tutustu tiivistelmään ja käy läpi sanalistat kappaleen perästä. Oppikirjan tekijöiden tekemät kysymykset ja tiivistelmät keskittyvät varmasti juuri niihin tärkeimpiin aiheisiin. Pidä nämä aiheet mielessäsi, kun aloitat itse kappaleen lukemisen.

3. Huomioi tekstin muotoilu

Viimeisenä vinkkinä kannattaa huomioida tekstin muotoilu: 

  • Tummennetut sanat ovat luultavasti tärkeitä avainsanoja
  • Taulukot kokoavat tärkeää tietoa helposti omaksuttavaan muotoon
  • Luettelot listaavat tärkeitä pointteja allekkain
  • “Lisätietoa”-laatikot ovat juuri sitä, miltä kuulostavat

Jo pelkästään tekstin muotoilua tarkastelemalla saa paljon vinkkejä siitä, mikä on tärkeää ja mikä ei.

Entäs sitten, kun on osannut erottaa sen tärkeän asian turhasta? Miten se tärkeä asia opetellaan?

Kirjan lukeminen aktiivisesti

Monissa tutkimuksissa on todettu, että passiivinen kirjan lukeminen on tehoton tapa opiskella. Tehokkaasti oppiakseen opiskelusta tulee tehdä aktiivista; toisin sanoen oppimiseen täytyy nähdä vaivaa.

Mikä tahansa aktivoituminen ei kuitenkaan riitä. Seuraavassa on kolme vinkkiä siitä, miten kirjaa kannattaa lukea ja mitä EI kannata tehdä.

1. Älä alleviivaa

Yksi opiskelijoiden suosikkitavoista lukea kirjaa on käyttää alleviivausta oppimisen tukena.

Tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että alleviivaus ei kannata. Sen käytöstä ei nimittäin ole havaittu olevan hyötyä opiskelijoiden koetuloksissa.

Yleisin ongelma alleviivauksen kanssa on se, että opiskelijat eivät priorisoi alleviivauksessaan tärkeitä asioita, vaan alleviivaavat liikaa. Toisaalta, jos opiskelijoita kannustetaan alleviivaamaan hyvin valikoivasti, voi alleviivaus parantaa luetun ymmärtämistä (lähde).

Toinen alleviivauksen mahdollinen heikkous on, että se altistaa osaamisen illuusiolle: Alitajuntaisesti opiskelija saattaa luulla oppivansa asian pelkästään alleviivaamalla sen.

2. Käytä aktiivista oppimista

Aktiivinen oppiminen viittaa siihen, että omaa muistia harjoitetaan tietoisesti. Tutkimuksien mukaan se onkin nopein tapa oppia.

Miten kirjan lukemisesta voi tehdä aktiivista?

Yksinkertaisin vaihtoehto on jokaisen luetun sivun jälkeen sulkea kirja ja miettiä “mistä tällä sivulla puhuttiin?” Lopuksi tarkastetaan, pitikö oma muisti paikkaansa. Saman harjoituksen voi tehdä myös kirjallisesti.

Harjoituksen jujuna on tehdä se tosissaan: mitä enemmän vaivaa joutuu muistiin palauttamiseksi näkemään, sitä syvemmän muistijäljen se jättää.

Toinen tapa on muodostaa jokaisesta tärkeästä asiasta kysymys ja vastaus. Kysymyksiin voi sitten yrittää vastata parhaansa mukaan kappaleen luettuaan. Tärkeintä on tarkastaa vastaukset ja keskittyä niihin, joita ei vielä osannut: Näin tiedät, mitä kokeeseen pitää vielä kerrata!

Kolmantena kysymykset ja vastaukset voi myös koota muistikortteihin. Muistikorteilla harjoittelemalla säännöllisesti saa lisäksi aikavälikertauksen hyödyt itselleen.

Lue lisää: Muistikortit – Opiskelijan salainen ase nopeaan oppimiseen

3. Memory boost-metodi

Tämän tekniikan opin Ana Mascaran Youtube-videolta, jota voin lämpimästi suositella. Metodin idea on seuraavanlainen:

  1. Valitaan kirjasta jokin tärkeä ulkoa opittava asia, jokin kuvio, lista, aikajana tms.
  2. Hahmottele se tyhjälle paperille
  3. Sulje kirja ja peitä piirrustus ja yritä kopioida se uudelleen niin hyvin kuin ulkomuistista pystyt
  4. Tarkasta, mikä meni väärin ja toista uudestaan niin kauan, kunnes koko asia menee oikein

Perinteisestä “hauki on kala”-tyylisestä pänttäämisestä tämän metodin erottaa se, että siinä yhdistetään kaksi tapaa oppia, nimittäin visuaalinen (kuva) sekä kineettinen (paperille piirtäminen ja kirjoittaminen) yhteen. Opiskelustrategiaa kutsutaan “dual coding”’iksi, ja se on osoittautunut tutkimuksissa olevan tehokas tapa oppia uusia asioita.

Kyse ei ole kuitenkaan oppimistyyleistä, vaikka niin voisi luulla.

Oppimistyylien mukaan jokaisella on jokin ominainen tapa oppia asioita (visuaalinen, kineettinen yms. oppija), mikä ei pidä paikkaansa. Dual coding perustuu siihen, että eri tapoja yhdistämällä voidaan saavuttaa syvempi muistijälki, kuin vain yhdellä tavalla.


Aktiivisten tekniikoiden harjoittelu saattaa tuntua työläältä ja aikaa vievältä. Ja totuus on, että se pitää paikkaansa. Mutta pointti onkin siinä, että se on myös tehokasta.

3 tärkeintä opiskelutekniikkaa

Opi enemmän ja nopeammin

Liittymällä Opiskelukoulun sähköpostilistalle saat 3 Tärkeintä opiskelutekniikkaa- ekirjan ilmaiseksi!

6 vinkkiä tehokkaampaan lukemiseen ja nopeampaan oppimiseen
Jaa tämä sivu:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Siirry sivun alkuun